Enter the Spluffen

Det första inlägget i Spluffens blogg. Jag hör folket jubla. ”Ska man skaffa en blogg tro?” tänkte jag och skaffade mig en blogg. Tidigare har jag bloggat en del på Loading.se samt Gamereactor.se under alias SinkadusMew2 respektive Stektanudlar. Det kändes väl sådär och jag har mycket hellre en alldeles egen blogg, så här är jag nu! Hej. Filip heter jag. Du kan läsa om mig under fliken ”Om Spluffen”.

Innehållet i bloggen kommer högst troligt att bestå av 80% Anime/TV-spel men jag ska försöka knöka in en del litteratur och film med eftersom jag tycker faktiskt att de båda konstformerna förtjänar, minst, lika mycket uppmärksamhet. Anledningen till den nalkande överreprentationen av Anime/TV-spel jag siar om är att just de två underhållningsformerna är så otroligt lättillgängliga, speciellt anime. Det är bara att sätta sig i 20 minuter och sedan gå om man ska göra något annat. En film tar ju minst en och en halv timme att se och en bok måste man, eller i alla fall jag (gillar inte riktigt ordet ”man” i sådana sammanhang) , komma in i på ett helt annat sätt. Andra TV-serier, live action, är ju trots allt, om än med längre avsnitt, också lättillgängliga men å andra sidan har de ofta ett mycket större antal avsnitt. Bra asiatiska sådana är dessutom väldigt krångliga att få tag på med engelsk text eftersom den västerländska målgruppen är minst sagt liten.

hejhå

Kommunistdiktaturen i Kina har satt käppar i hjulet för den kinesiska kulturens utveckling. Bild tagen av mig janurai 2007 på Tian'anmen Square i Beijing.

Trots detta ska jag göra allt jag kan för att färdigställa en saftig artikel om kinesisk litteratur som jag hoppas kunna tillfredsställa i alla fall någon intresserad själ som råkar titta förbi. Hoppas också kunna tipsa om en del film och musik från asien. Främst musik på japanska och kinesiska (Taiwan) men hoppas även komma över en del koreansk, thailändsk och musik från kinesiska fastlandet, alltså inte Hong Kong eller Taiwan.

Det var det för ikväll. Jag hoppas att jag väckte ett intresse hos någon. Hej!

/Spluffen

6 Responses to “Enter the Spluffen”


  1. 1 Strife 11 januari 2009 kl. 16:40

    Kan bli intressant. Blogga på! =)

  2. 2 spluffen 11 januari 2009 kl. 17:32

    Will do =)

  3. 3 sars aka risha aka f.d klasskamrat 13 januari 2009 kl. 18:25

    yay! björs visar tecken på liv. uppskattas och skall därför även läsas i framtiden!

  4. 4 spluffen 13 januari 2009 kl. 20:54

    Jippey =D

  5. 5 Leo 04 februari 2009 kl. 19:47

    Ska nog stalka din blogg. Kör hårt. 😛

  6. 6 spluffen 08 februari 2009 kl. 21:12

    Gör det =D jag blir tacksam om den väcker någons intresse.


Kommentera

