Slut på Gundam, slut på kul

Visst är det alltid roligt när man totalt sugs in i något man håller på med? När man läser en bok eller ser en TV-serie till exempel. Jag älskar det, den ultimata verklighetsflykten. Det känns som att man lever i den värld det berättas om. Verkligheten känns som något tillfälligt och man återvänder tillbaka till sin egen lilla värld vid tillfälle.

Jag har just sett klart Gundam SEED och Gundam SEED Destiny. Två animeserier på 50 avsnitt var. Det har känts precis som jag beskrev det i tidigare stycke, helt underbart. Men nu, nu när det är slut, känns det tomt. Bara tomt. Nu när det är slut kommer jag ihåg, varje gång känns det ju faktiskt såhär. Varje gång en riktigt, riktigt bra serie tar slut. Så vad gör jag nu? Tja, precis vad jag skulle försöka göra om min fru som jag inte har skulle lämna mig: gå vidare. Men precis som i fallet där min fru som jag inte har lämnar mig kan det bli svårt. Jag vill ha fler avsnitt. Jag vill inte släppa taget.

Hur som helst kan jag varmt rekommendera Gundam SEED till vem som helst som inte tycker att han/hon är för häftig för en smaskig mecha-serie. Gundam SEED Destiny är inte lika bra, den är bra men inte jättebra, däremot slukar man den av bara farten när begäret på mer efter första serien slår in.

gundam_seed_2_10242

Serierna handlar om hur mänskligheten i framtiden skapar så kallade ”coordinators” vilka är genmodifierade människor, supermänniskor. Dessa bor främst i rymdstationen som kallas PLANT. Osämjan mellan ”naturals”, vanliga människor, och ”coordinators” frodas. Avundsjuka och girighet leder, som alltid, till krig. Huvudpersonerna är ett parti ungdomar som av en slump hamnar ombord på ett krigsskepp. Det som följer denna utgångspunkt kan närmast beskrivas som en orgie av robotar, rymdskepp, laserkanoner mixat tillsammans med en hel del drama och moraliska dilemman.

/Spluffen

2 Responses to “Slut på Gundam, slut på kul”


  1. 1 Viktor 24 januari 2009 kl. 15:44

    När får vi se en recension på Last Exile?

  2. 2 spluffen 24 januari 2009 kl. 15:59

    Tja, det borde väl gå att ordna snarast möjligt =)


Kommentera

