Filmrecension: Red Cliff del 1

År: 2008

Sepltid: 140 minuter

Genrer: Historisk

Regissör: John Woo

Språk: Mandarin

Originaltitel: Chi bi

Ännu en tolkning av slaget vid Röda klipporna, eller snarare en tolkning av tolkningen av samma slag som finns i Romansen om de tre kungadömena (1300-talet). En bok som handlar om De tre kungadömenas period, en tidsepok i Kinas historia som inneföll sig mellan åren 220 och 280.

Som du kan läsa i titeln är det här bara en recension på den första delen i filmen. Den är uppdelad i två delar och tillsammans är de över fyra timmars speltid. Den första delen kom i juli förra året och den andra kom alldeles nyss i januari i år. Medan jag väntar på att den andra delen blir tillgänglig hade jag tänkt bjuda på en recension av den första delen och förhoppningsvis kommer det inte på det här viset dröja allt för länge mellan mina recensioner på första och andra delen.

Red Cliff utspelar sig, som nämnt ovan, i 200-talets Kina. Det är sommar år 208, premiärminister Cao Cao vill ha tillstånd från Han-dynastins kejsare Xian att starta en krigskampanj mot Liu Bei och Sun Quan som är krigsherrar i södra Kina och som enligt Cao Cao är rebeller mot Han-dynastin. Kejsaren tvekar men bli snabbt övertalad av den lurige Cao Cao. Fortsättningsvis följer vi Liu Bei, Sun Quan och de andra i deras krig mot Cao Cao. Stridigheterna blir allt värre och Cao Cao, som verkar ha fler motiv för kriget än han hävdar, sätter in allt fler soldater. Snart marsherar en 800 000 man stark armé söderut.

Förutom allt krigande får vi även följa med i politiken bakom kriget och personliga dilemman. Vi får se förvirrade kejsare utan självförtroende förvandlas till målmedvetna rovdjur och följa med på tigerjakt. Karaktärerna målas upp på ett mycket snyggt och traditionsenligt vis och man känner genast igen allihopa. Skådespeleriet och stridsscenerna är långt över snittet, speciellt Takeshi Kaneshiro som spelar Zhuge Liang gör ett otroligt bra jobb. Även Tony Leung Chiu-Wai, i rollen som general Zhou Yu, är här riktigt bra. Filmens slut som kan tyckas vara avhugget och mitt i beror helt enkelt på att Red Cliff egentligen är en enda film som delats på två.

red_cliff02

Stämningen är helt rätt under hela filmen. Jag småmyser hela tiden i den episka atmosfär som andas mer fjärran östern än i någon annan film jag sett. Allt är graciöst uppmålat, som en tavla blandad med verkligheten. Alla rörelser, repliker, ja allt. Då och då sticks små, bizarrt roliga, skämt in som gör hela filmens image till en perfekt verklighetsflykt. Jag tycker mig känna precis som karaktärerna i filmen. Här finns sorg, lycka, stolthet och ilska i överflöd. John Woo verkar verkligen ha förstått att ju mer känslor man lyckas förmedla med filmen, desto bättre blir den. Och förmedla dem lyckas han, i Red Cliff, göra bättre än de flesta.

Sen har vi såklart slagen. Fulla av kung fu slår de en i ansiktet som en med spjut beväpnad tjockpankaka. Allt är så läckert. Striderna är lagom överdrivna och såren som blir när en välriktad pil penetrerar en stackars bondesoldat ser riktigt realistiska ut. Det allra smaskigaste är när någon av filmens hjältar, allra helst Guan Yu (Ba Sen Zha Bu) om jag får välja, går rakt in i fiendeled för att ställa till med oordning, kaos och förvandla hela bildskärmen till en superkoordinerad wuxia-fest.

Allt som allt är första delen av Red Cliff en mycket, mycket bra film. Om man, som jag, älskar episka äventyr kantade med svek, kärlek och kung fu, är Red Cliff en nästan perfekt film. Underhållningsvärdet är enormt och precis allt är, som väntat med en dräparbudget på 80 miljoner USD, superläckert gjort, välkordinerat och genomtänkt i minsta detalj. Tycker du däremot att långa fightingscener och stora militära slag är jobbigt så måste Red Cliff ses som en film du inte borde se i första hand.

+ Snygga stridsscener, mycket genomtänkt drama, finslipad till tusen.

– Den sanslösa cliffhanger som utgör slutet tillsammans med ett ”to be continued” känns nästan olidlig.

Betyg: 9/10