Mitt i ingenstans – by night

Jag var just ute på en kvällspromenad. Jag tycker bättre om att vara ute på kvällen än på dagen. Det är något extra med natten och det där extra är grovt underskattat. Jag vet inte direkt vad det är men nog är det något som gör dagen så mycket tråkigare och, ironiskt nog, mer färglös.

När jag gick där och tänkte på hur otroligt tomt det är här där jag bor. Idenor, ett villaområde utanför den mindre än stora staden Hudiksvall i det mindre än stora landet Sverige. Jag insåg också då hur otroligt mycket jag saknar Beijing, en stor stad i det stora landet Kina.

För en jämförelse så är här idenor – by night (hade ingen kamera till hands när jag var ute nyss så jag skapade en identisk illustration i Paint).

idenorbynight

Och nedan är då Beijing (närmare bestämt Wangfujing), också det, häftigt beskrivet med mina FUCKING engelska ordval, by night. (Sorry, vem det nu är jag stulit bilden från. Hittade den i min bildmapp och kan inte komma ihåg var jag tagit den.)

wangfujingbynight

Om man bortser från att bilden suger kan man verkligen se skillnaden. Vilket liv och vilken rörelse, eller hur? Jag vill bara tillbaka. Det känns som att det är här det händer och jag är inte där. Jag får faktiskt en liten tår i ögat när jag tänker på hur underbar staden är. Där finns så otroligt mycket av det jag älskar. Första gången jag var i Beijing och i asien för den delen, 2006, fick jag min kärlek för asiatisk kultur så jävla megabekräftad. Den är så härlig, allt jag gillade innan, ni vet te, kinesisk konst, filmer med en huvudkaraktär som spöar mindre arméer ensam, daoism och annan orientalisk religion och mycket mer fick helt plötsligt en miljon komplement. Det fanns så mycket mer att älska, så mycket mer att uppleva.

Jag är en ganska negativ, eller i alla fall melankolisk person, som mest funderar på hur kul det skulle vara att testa döden eller i alla fall lite DÖDSKNARK, DÖDSMUSIK, DÖDSBILAR eller DÖDSFILMER. I Beijing är det dock annorlunda, här är man positiv, och medan jag förstår att det främst beror på att allt är nytt för mig kan jag inte låta bli att drömma mig bort i en vacker värld. Hur kan en stad som troligen har mer elände än hela Sverige sammanlagt vara så jäkla mysig? Åk dit säger jag bara, lyssnar ni på mig får ni inget annat än romantiserat struntprat. Se till att se allt som går att se, stanna ungefär OVER 9000 veckor och åk sedan tillbaka igen så fort som möjligt.

/Spluffen

0 Responses to “Mitt i ingenstans – by night”



  1. Kommentera

Kommentera

