Hörru Budda, vafan gör jag nu?

Jag är avundsjuk på människor som är religiösa eller har någon annan form av stark övertygelse för det har inte jag. Inte alls, jag velar och jag vill men i slutändan har jag bara just velat. Hade jag en tjock bibel, eller något trevligare som en buddistisk sutra att vända mig till och försöka följa. Men nu är det så att jag helt enkelt inte blir övertygad. När kristna och andra som följer abrahamistiska religioner predikar om sitt blir jag mest illamående. Jag får lust att fråga Gud varför han är en sådan elak översittare. Buddism låter för mig otroligt mycket mer attraktivt och som att det kanske är så det är. Dock är det inget jag är beredd att satsa mitt liv på.

Men tja, kanske borde jag raka mitt huvud, skaffa en lång vad-det-nu-heter-klänning-grej och ett stort kulhalsband? Det är förvisso rätt stilrent men jag tror knappast att det är där lösningen sitter.

Nu när skolan just ska börja och jag är som labilast någonsin känns det som jag behöver någon form av övertygelse. Jag har alltid tyckt att religion och trosuppfattningar varit för svaga människor, att tron på en objektiv mening med livet inte är något för mig. Det som jag inte tänkt på, som slog mig idag, är att jag dels ÄR en svag person men också att jag, som det kvasi-nihilist jag faktiskt är, om någon borde inse hur otroligt subjektivt valet av en trosuppfattning är. Man har trots allt inget som helst belägg för sitt val av tro, man väljer den bara. Så ja, kanske är det något för mig ändå. Det är i alla fall något jag tänker ta mig tid att fundera på.

Men jag kanske bara svamlar också, för jag är trött och nu ska jag sova, gonatt gott folk.

0 Responses to “Hörru Budda, vafan gör jag nu?”



  1. Kommentera

Kommentera

